Kunstcafé

Organisatie

Het Kunstcafé is een initiatief van kunstenaars die deelnemen aan de tweejaarlijkse Open Atelierdagen Deurne-Asten (OAD) om elkaar en kunstliefhebbers te ontmoeten rond een aan kunst gerelateerd thema. Er is voldoende gelegenheid om over de inleiding na te praten en de laatste nieuwtjes op het gebied van kunst uit te wisselen. Gespreksleider is Willy Koppens. Het Kunstcafé wordt  afwisselend in Deurne en Asten gehouden. Het is mogelijk kunstcafé op Facebook te volgen

Programma 2020

•  19 maart              Glaskunstenaar Arend Brons, museum De Wieger in Deurne
•   2 mei                   Ontwerper Gijs Kuijpers, café ´t Spektakel in Asten
•   15 oktober        Kunstverzamelaar Lex van de Haterd, museum De Wieger in Deurne
•   17 november   Theo Spaaij, café ’t Spektakel in Asten

19 maart 2020 om 20.00 uur is Glas kunstenaar Arend Brons te gast bij het Kunstcafé in het Groot Atelier in De Wieger.

Arend Brons vertelt over zijn passie voor glas. De glaskunstenaar wil het leven van mensen verrijken met vlakglas. Vroeger werd in arbeiderswoningen glas in lood toegepast en kerken vertelden het verhaal van de bijbel met kleur en licht. Nu werkt Arend vooral voor particulieren en bedrijven die de toegevoegde waarde van glas in de woon- en werkomgeving waarderen.

Arend Brons is gefascineerd door licht en ook Licht met een hoofdletter: ‘Licht is spiritueel, is schoonheid. Het raakt je in je hart.’ Zelf is hij 25 jaar geleden gegrepen door het materiaal. Hij is verliefd geworden op glas en heeft toen zijn kantoorbaan opgegeven om fulltime het vakmanschap onder de knie te krijgen. Om een glasproject tot een goed einde te brengen moet je veel in huis hebben: goed kunnen tekenen, rekenen, kleurgevoel hebben, handig zijn én commercieel. Anders is het vakmanschap gedoemd om te mislukken. Brons is autodidact en heeft internationaal diverse workshops gevolgd, omdat er in Nederland weinig op dit gebied is: De laatste workshop was Architectuur en Glasdesign van de Italiaans/Mexicaanse kunstenaar Narcissus Quagliata: ‘Het was hartverwarmend om met een van de grootste glaskunstenaars drie weken samen te mogen werken. Zijn werk vind ik fenomenaal en getuigt van grote artistieke waarde met een ziel.’Door persoonlijke verdieping, vakmanschap, creativiteit en ook veel doorzettingsvermogen hoopt Arend Brons de wereld mooier te maken. In de 25 jaar dat hij onder Edelglas werkt heeft hij vele ramen, deuren, wanden, glasobjecten gemaakt in verschillende technieken: glas in lood, etsen, zandstralen, brandschilderen, glasfusing en nieuwe digitale technieken. Maar het begint met een goed ontwerp. In 2018 is de kunstenaar in Neerkant gaan wonen, omdat bij het huis een mooie werkplaats zat. Aan de hand van eigen werk zal Brons zijn ontwerpen met bezieling voor glas en kleur overdragen, zoals een astrologisch leeuwenraam, glas in lood voor een voormalig Joods veilinghuis aan de Dam in
Amsterdam, het ontwikkelen van antiek draadglas voor de restauratie van het Centraal Station in
Amsterdam, de restauratie van geëtste ramen zoals die rond 1900 werden gemaakt, een glaswand met het Orakel van Delphi en ga zo maar door. Eigenlijk teveel levenswerk om in één avond te laten zien.

Dinsdag 12 mei om 20.00 uur is ontwerper Gijs Kuijpers te gast bij het kunstcafé in ’t Spektakel in
Asten.

De 24 jaar geleden in Mierlo geboren Gijs Kuijpers is 12 mei te gast bij het kunstcafé in ’t Spektakel in Asten. Mijn schooltraject is als volgt:
· MBO ROC De Leijgraaf – Creatief vakman (ontwerpend meubelmaker) in Uden (NL)
· HBO Thomas More – Interieur Vormgeving in  Mechelen  (BE.)
· HBO Thomas More – VOMO (postgraduaat meubel ontwerp) in Mechelen (Gijs Kuijpers / Eigengijs)
Een vers afgestudeerde 24 jarige ontwerper, met een grote passie voor meubels. Dit vind je terug in mijn werk wat regelmatig op de grens balanceert van kunst & design. Mijn portfolio bestaat uit zelfstandig gerealiseerd werk en samenwerkingen met bedrijven.
Onlangs presenteerde ik diverse projecten op verschillende beurzen in Europa zoals bijv. Dutch Design Week Eindhoven, Salone Del Mobile Milaan & Salon du Meuble Bruxelles.

Donderdag 15 oktober om 20.00 uur is kunstverzamelaar Lex van den Haterd te gast bij het Kunstcafé in het Groot Atelier van De Wieger.

Lex van de Haterd (1954) bezocht het St.-Willibrord Gymnasium in Deurne en studeerde daarna
Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1993 publiceert hij met name over Nederlandse en Vlaamse literaire auteurs en beeldende kunstenaars uit het interbellum. In 2008 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam tot doctor in de Nederlandse Taal- en  Letterkunde met een proefschrift over tijdschrift en uitgeverij De Gemeenschap (1925-1941). Tot zijn pensioen op 1 mei 2018 was Lex van de Haterd werkzaam als voorzitter van het College van Bestuur van het Meridiaan College in Amersfoort, de stad waar hij ook woonachtig is. Sinds 1 januari 2016 is hij onbezoldigd) conservator van Museum De Wieger. Sindsdien heeft hij verschillende tentoonstellingen samengesteld, o.a. over Ossip Zadkine, Joep Nicolas en Jozef Cantré, en natuurlijk over Hendrik Wiegersma, over wie hij ook een biografische schets schreef. Daarnaast zijn Lex en Leonie van de Haterd verzamelaars van beeldende kunst uit de 20ste en 21ste eeuw. Een keuze uit hun collectie zal van september 2020 tot januari 2021 in De Wieger te zien zijn, in een expositie waarmee hij na vijf jaar afscheid neemt als conservator van De Wieger.

Dinsdag 19 november om 20.00 uur is Theo Spaaij te gast bij het kunstcafé in ’t Spektakel in Asten.

Ik ben geboren op 20 september 1954 te Enschede. Na een part- time opleiding als lithografish
tekenaar begin jaren 70, heb ik de avondacademie, de A.K.I in Enschede bezocht. Daarvoor ging ik al regelmatig naar een creatief centrum om naar model te tekenen.
Destijds werkte ik als lithografisch tekenaar bij een offset bedrijf. Aangezien in die tijd abstracte kunst als heilig werd beschouwd, en ik figuratief werkte, kon ik geen examen doen. Na 5 jaar sloot ik de opleiding af met een getuigschrift. Beeldhouwen, tekenen en schilderen waren mijn disciplines. In diezelfde tijd werkte ik ook bij een poppentheater en maakte poppen van houtvezel, ontwierp affiches, maakte rekwisieten, deed de belichting tijdens voorstellingen en gaf decoradvies. Na een periode van exposities bij eetcafés en theaters ben ik naar Eindhoven verhuisd in 1986 om naar de academie voor beeldende vorming in Tilburg te gaan. Hier ben ik in 1990 afgestudeerd in de disciplines tekenen en schilderen in de vrije studierichting.
Sindsdien heb ik een eigen beeldtaal ontwikkeld en diverse exposities gehad, waarbij de expositie in Polen wel de meest bijzondere was. Via bemiddeling van Selma Forotti heb ik ook vele muurschilderingen gemaakt, o.a. bij consultatiebureaus en diverse schilderijen zijn door haar bemiddeling aangekocht. Daarnaast heb ik lange tijd lesgegeven op de vrije academie in Deurne. Tijdens het kunstcafé zal ik een dappere poging doen te laten zien hoe ik werk met behulp van een power- point presentatie. Beeldende kunst is een visuele taal en moet eigenlijk voor zichzelf spreken. Woorden kunnen misschien dingen verduidelijken waardoor kunst  toegankelijk, of juist zichtbaarder wordt.

 

 

 

Programma 2019

28 maart              Joep Coppens in het Groot Atelier van Museum De Wieger in Deurne

21 mei                  Amy Driessen in café ’t Spektakel aan de Pr. Bernhardstraat in Asten

12 september   Maysa Ashour in het Groot Atelier van Museum De Wieger in Deurne

19 november    Frédèrique van Duppen in café ’t Spektakel aan de Pr. Bernhardstraat in Asten

 

28 maart 2019 Beeldhouwer Joep Coppens  te gast bij het Kunstcafé in Deurne

Joep Coppens, najaar 2018. Op de achtergrond zijn bronzen beeld Paar De Toenadering; 1998.

 PEELLAND – Donderdag 28 maart is beeldhouwer Joep Coppens uit Vlierden te gast bij het Kunstcafé in het Groot Atelier van Museum De Wieger in Deurne. Hij is afgelopen december 78 jaar geworden en kan terugkijken op een carrière van ruim 60 jaar. Hij zal in verband met de komende tentoonstelling ‘3x Coppens in beeld’ in De Wieger en in het gemeentehuis in Deurne een toelichting geven op zijn eigen werk, dat van zijn vrouw Els en dat van zijn vader Martien Coppens. Aanvang 20.00 uur; vrij entree.

 Van 12 mei tot en met 15 september 2019 zijn beelden van Joep Coppens, schilderijen en foto’s van zijn vrouw Els Coppens en foto’s van zijn vader Martien Coppens te zien in de tentoonstelling ‘3x Coppens in beeld’. Joep Coppens heeft zowel beelden in brons als in hout gemaakt. Hij begon ooit in hout en maakte ook zijn laatste beelden in hout. Reden daarvoor is enerzijds dat brons kostbaar materiaal is, maar anderzijds ook dat het kappen in hout een heel directe manier van vormgeven is. Dat kappen in natuurlijk materiaal spreekt Coppens momenteel bijzonder aan. Coppens: “In hout ben ik ooit begonnen en daarmee zal ik ook wel eindigen.”

Joep Coppens werd op 19-12-1940 geboren in Eindhoven. Hij volgde een jaar de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven, vervolgde toen zijn studie aan de Jan van Eijck Academie in Maastricht en daarna bij Ateliers ’63 in Haarlem. Joep Coppens exposeert sinds 1967 in Nederland en België. Naast vrij werk heeft hij ook beelden in opdracht gemaakt. Ze zijn door het hele land te vinden in de openbare ruimte, maar ook in Costa Rica en op Aruba. Joep Coppens woont sinds 1971 in Vlierden.

Martien Coppens was fotograaf, gaf een zeventigtal fotoboeken uit en is in Brabant en omstreken geen onbekende.

Els Coppens studeerde met lof af aan de avondacademie in Eindhoven, kreeg een studiebeurs voor de Jan van Eijck Academie in Maastricht, studeerde daar 5 jaar en heeft 23 jaar geschilderd. Momenteel schrijft en fotografeert zij.

21 mei 2019 Kunstenaar en therapeut Amy Driessen bij Kunstcafé in Asten

PEELLAND – De 24 jaar geleden in Someren geboren Amy Driessen is dinsdag 21 mei te gast bij het Kunstcafé in ’t Spektakel aan de Pr. Bernhardstraat in Asten. Zij is oud-leerling van het Varendonck College in Asten en studeerde vervolgens Creatieve Therapie Beeldend aan de Zuyd Hogeschool in Heerlen. In 2018 is zij afgestudeerd als beeldend therapeut en aan het werk gegaan.  Daarnaast maakt zij eigen werk en is in de weekenden achter de bar in ’t Spektakel te vinden. Aanvang 20.00 uur; vrij entree.

Amy Driessen gaat in haar inleiding in op zowel haar werk als beeldend therapeut in de geestelijke gezondheidszorg als op haar werk als kunstenaar. Als therapeut gebruikt zij beeldende materialen om gedragspatronen van cliënten inzichtelijk te maken en eventueel gedragsveranderingen te bewerkstelligen. Na een toelichting op de theorie zal zij het publiek van het Kunstcafé meenemen in een korte ervaring van beeldende therapie.

Na een pauze gaat Amy Driessen in op haar eigen kunst. Zij zal een aantal werkstukken laten zien en de theorie van beeldende therapie koppelen aan de processen die voorafgaan aan haar eigen werk. In haar inleiding geeft Amy Driessen inzicht in haar eigen processen en tegelijkertijd ook overkoepelend informatie die op iedereen toepasbaar kan zijn. Amy Driessen: “Ik ben eigenlijk een ‘voorbeeld’ dat ik koppel aan de theorie.”

 

12 september 2019 Creatieve Syrische bij het Kunstcafé in Deurne

 PEELLAND – Donderdag 12 september heeft het Kunstcafé een creatieve en ambitieuze Syrische te gast: Maysa Ashour. Zij volgt een opleiding Mode aan het Summa College in Eindhoven en in haar vrije tijd schildert ze. Zij zal vertellen hoe zij de Syrische cultuur en die van het Midden-Oosten wil laten versmelten met de Nederlandse en de West-Europese. Aanvang 20.00 uur in het Groot Atelier van Museum De Wieger in Deurne; vrij entree.

 Geboren en opgegroeid in de Syrische hoofdstad Damascus heeft zij met haar familie moeten vluchten voor het oorlogsgeweld. Het creatieve heeft Maysa van geen vreemden. Haar vader, die het gezin vooruitging naar Nederland, was ontwerper in de leerindustrie. De inmiddels 27-jarige Maysa volgt lessen Nederlands bij het huiskamerproject van Jos Frantzen in Deurne. De spaarzame vrije tijd die er daarnaast en naast haar opleiding Mode overblijft, besteedt zij graag aan schilderen. De liefde voor tekenen is al in Damascus geboren, waar zij eveneens een opleiding Mode volgde en waar tekenen een belangrijk onderdeel van de opleiding was.

Schilderen was nieuw voor haar. Ze heeft zich in  Nederland de kneepjes van het vak eigen gemaakt via Internet. Ze schildert voornamelijk in acryl en dat haar dat goed afgaat, heeft ze o.a. gedemonstreerd tijdens het TuinpadFestival afgelopen zomer bij De Wieger. Prachtige portretten kwamen onder haar handen vandaan en ook figuren, gekleed in prachtige stoffen met geometrische dessins die hun herkomst uit het Midden-Oosten verraden.

Haar grote droom is om na haar opleiding Mode een goede baan te vinden en zich steeds verder te ontwikkelen als ontwerper. Ze heeft hoge ambities en zou uiteindelijk graag aan de slag gaan bij gerenommeerde modehuizen. En dan in haar ontwerpen een aansprekende match willen vinden tussen de vormentaal van het Midden-Oosten en West-Europa.

 

19 november 2019 Jonge kunsthistorica

belicht vrouwelijke kunstenaar(s) in kunstcafe in Asten

PEELLLAND – Dinsdag 19 november gaat Frédèrique van Duppen bij het Kunstcafé in Asten vertellen over de resultaten van haar onderzoek naar het oeuvre van kunstenaar Alice Ronner (1857-1957).  Het Kunstcafé begint om 20.00 uur bij café ’t Spektakel aan de Pr. Bernhardstraat in Asten; vrij entree.

Frédèrique van Duppen, geboren en getogen in Helmond, studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Leuven. In 2018 verdiepte zij zich een jaar in Italië in de kunst van de barok. Een periode die haar bijzonder interesseert.

Toch staat 2019 in het teken van een heel ander onderwerp: een contextuele studie naar het oeuvre van Alice Ronner uit de 19e en 20e eeuw. Alice Ronner is geboren in Brussel en overleed als bijna honderdjarige in het Belgische Elsene. Zij is de dochter van Henriëtte Ronner-Knip, een bekende Nederlands/Vlaamse schilderes van vooral stillevens en dierschilderingen. Ook dochter Emma en zoon Alfred waren kunstschilder. Ze werden alle drie opgeleid door hun moeder

 

Deze studie naar het werk van Alice Ronner zal ook het onderwerp zijn van de afstudeerscriptie van Frédèrique van Duppen. Naar het werk van Alice Ronner, die vooral stillevens schilderde,  is nog niet veel onderzoek gedaan. Ronner exposeerde in diverse steden in België, in Parijs, Berlijn, Wenen en Chicago en tijdens WO I in Groot-Brittannië. Zij was tijdens de Grote Oorlog uitgeweken naar het Verenigd Koninkrijk. Alice Ronner was evenals haar moeder en zus lid van de Kring van Vrouwelijke Schilders in Brussel. Die Kring fungeerde als een soort van feministisch initiatief avant la lettre en organiseerde speciaal voor vrouwelijke kunstenaars exposities. De studie naar het werk van Alice Ronner past in de tijdgeest, waarin steeds meer belangstelling komt voor ook vrouwelijke schilders uit het verleden.

 

 

Programma 2018:

Schilder en schrijver Cobi van Baars

bij Kunstcafé in Deurne

DEURNE-ASTEN – Op 15 maart is Cobi van Baars te gast bij het Kunstcafé in het Groot Atelier van Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg in Deurne. Zij is zowel schilder als schrijver. Aanvang 20.00 uur. Gratis entree.

Cobi van Baars is geboren in Deurne en woont in Cuijck. Ze studeerde Nederlandse letterkunde in Nijmegen en studeerde af op dubbeltalenten; schrijvers die ook schilderen. Daarna is ze schilderlessen gaan volgen en via een parttime opleiding aan ArtEZ in contact gekomen met kunstenaar Rinke Nijburg. Over hem zegt ze: “Hij is tot op heden degene aan wie ik mijn werk als eerste voorleg. Hij kan kijken met mijn ogen, maar zonder mijn oogkleppen.”

In haar schilderijen zijn woord en beeld beide aanwezig. Eerst is er een verhaal of poëzie en van daaruit begint het scheppen. Zo maakte zij vanuit het lijdensverhaal een Via Dolorosa; een serie van veertien schilderijen die de traditionele omschrijvingen van de staties volgt. Door de lijdende mens te verbeelden via de handen is het niet alleen Christus die we zien, maar kunnen we ons ook zelf in deze beelden verplaatsen. Deze serie schilderijen was in 2012 te zien in de St.-Willibrorduskerk in Deurne. Daarna liet zij zich ook inspireren door ondermeer de gedichten van de dertiende eeuwse mystica Hadewijch en de poëzie van Lucebert.

Daarnaast debuteerde Cobi van Baars in 2017 als schrijfster bij uitgeverij Atlas Contact met de roman Schipper & Zn. Deze roman verhaalt over een hoveniersbedrijf dat bestaat uit een barse vader en een zachtaardige zoon. Hun verhouding komt op scherp te staan als ze een haastklus aannemen en de zoon vaders rolverdeling ter discussie stelt.

 

Ontwerper Roel Geboers

 

bij Kunstcafé in Asten

 ASTEN-DEURNE – Dinsdag 8 mei is ontwerper Roel Geboers te gast bij het Kunstcafé in café ’t Spektakel aan de Pr. Bernhardstraat in Asten. Aanvang 20.00 uur. Toegang gratis.

Roel Geboers groeide op in Deurne en volgde als kind al tekenlessen op de voormalige Vrije Akademie in Deurne. Na de Havo aan het Peellandcollege in Deurne volgde hij een opleiding grafisch ontwerper aan het Sint Lucas in Boxtel en aansluitend een studie aan de Academie van de Kunsten Sint Joost in Breda. Vanuit de combinatie van die twee studies heeft hij zijn eigen stijl ontwikkeld. Hij woont en werkt in Eindhoven.

Hij stelt zich de vraag: wat is kunst en is een grafisch ontwerp kunst? En concludeert: kunst is overal. Roel Geboers is een autonome, visuele ontwerper. Gespecialiseerd in grafisch ontwerp, illustratie en audiovisueel. In plaats van ‘kunstenaar’ noemt hij zichzelf liever ‘ontwerper’.

In zijn ontwerpen wil hij zijn mening vertalen in een ‘visueel beeld’. Hij probeert daarmee een (emotionele) interpretatie van de kijker uit te lokken. Specifiek ontwerpt hij vanuit het emotionele naar een concept of van een concept naar het emotionele. Hij is een ontwerper van beeld vanuit een filosofische benadering. Hij wil op een andere manier kijken naar de wereld om hem heen. De kadrering van verschillende momenten in een dag laten zien als het landschap dat zich ontwikkelt tot een gevoelsmatig beeld en zich verder uitbreidt in een geheel. Wat hij daarmee bedoelt, zal hij tijdens zijn inleiding toelichten.

Film en cinematografie spelen een grote rol in zijn leven. Inspiratie, emotie en beeld haalt hij dikwijls uit de creativiteit die films kunnen bieden. Roel heeft een enorme, brede collectie aan films en series; nou ja, ook 13 jaar gewerkt in een videotheek. Roel Geboers nam met zijn installatie geïnspireerd op de tv-serie Peyton Place deel aan de Open Atelierdagen Deurne-Asten in september 2017. Die installatie was te zien in de kleine zaal van Cultuurcentrum Martien van Doorne in Deurne.

Kunstcafé in De Wieger met:

Kunsthistorica Marjolein Leesberg 

over kleurenprenten van Goltzius

 

DEURNE-ASTEN – Op 20 september zal Marjolein Leesberg (1962) bij het Kunstcafé het een en ander vertellen over de kleurenprenten van Hendrik Goltzius (1558-1617). Het Kunstcafé wordt gehouden in het Groot Atelier van Museum De Wieger in Deurne. Aanvang 20.00 uur. Gratis entree.

Marjolein Leesberg woont in Vlierden. Zij heeft na het Willibrord Gymnasium kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Sinds de jaren ’90 werkt zij als kunsthistorisch onderzoeker en auteur voor de zogenaamde ‘Hollstein-reeks’. Dit is een standaardreeks over Nederlandse prentkunst tussen 1450 en 1700. Haar specialisatie ligt op het terrein van laat-16de/vroeg-17de eeuwse prentkunst.

Marjolein Leesberg publiceerde ondermeer over Hendrick Goltzius. De in Duitsland geboren Goltzius vertrok met zijn leermeester Coornhert op 22-jarige leeftijd naar Haarlem.Hij was een zeer begaafd tekenaar en graveur van kopergravures, die hij zelf uitgaf. Daarnaast heeft hij ook clair-obscur houtsneden gemaakt. Daarbij gaat het om een hoogdruktechniek, waarbij gebruik wordt gemaakt van een lijnblok en verschillende kleurblokken.

Leesberg vertelt bij het Kunstcafé meer over het ontstaan en de techniek van de clair-obscur houtsnede, en met name over deze kleurenprenten van Goltzius. Dit mede naar aanleiding van de tentoonstelling ‘La gravure en couleurs (1500-1640)’, die 17 oktober 2018 zal openen in het Musée du Louvre in Parijs. Aan die tentoonstelling werkt Marjolein Leesberg mee voor wat betreft de prenten van Goltzius.

La Commedia dell’Arte

 

Kunstcafé in ‘t Spektakel

ASTEN–DEURNE – Antonietta Toffolo is 20 november te gast bij het Kunstcafé in ’t Spektakel aan de Pr. Bernhardstraat in Asten. Aanvankelijk was dit  kunstcafé gepland op 13 november. Zij vertelt over La Commedia del’Arte, de in de 16e tot de 18 eeuw zeer geliefde volkse theatervorm, die de basis legde voor het improvisatietoneel dat sinds de jaren twintig van de vorige eeuw opnieuw wordt gewaardeerd. Aanvang 20.00 uur. Toegang gratis.

De Italiaanse Antonietta Toffolo werd geboren in Eindhoven en is drietalig opgevoed. In het gezin werd Nederlands, Italiaans en Retroromaans gesproken. Ondermeer in Italië studeerde ze Italiaans en in Nederland volgde ze de opleiding tolk-vertaler Italiaans. Ze woonde en werkte in diverse plaatsen in Nederland en later in Italië en Spanje. Sinds twintig jaar is ze als tolk-vertaler werkzaam. Daarnaast geeft ze les in Italiaans, Nederlands, Engels en Spaans en verzorgt presentaties en workshops over diverse onderwerpen. Ze heeft voor haar werk en voor haar plezier veel gereisd en is geïnteresseerd in verschillende culturen en hun culinaire specialiteiten.

Via haar familie uit de omgeving van Venetië en via haar opleidingen en werkzaamheden is zij met veel aspecten van kunst en cultuur in aanraking gekomen. Een daarvan is de La Commedia del’Arte. Zij zal tijdens het Kunstcafé uitvoerig ingaan op deze van oorsprong Italiaanse theatervorm, die door reizende gezelschappen in heel Italië en tot ver buiten de landsgrenzen werd opgevoerd.

 

Archief 2017:

Verslag kunstcafé 21 nov

Marije Zuidweg ving de blik van haar publiek

DEURNE-ASTEN – Fotografie was het onderwerp van de presentatie van Marije Zuidweg tijdens het Kunstcafé van de OAD in ’t Spektakel in Asten op dinsdag 21 november. Letterlijk vertaald uit het Grieks betekent fotografie: ‘schrijven met licht’. Dat klinkt kunstzinnig en daarmee had Marije meteen de aandacht van een groot deel van de circa veertig aanwezigen; kunstenaars en geïnteresseerden in kunst.

Marije startte haar presentatie met een korte uitleg over de ‘tools’ die je als schrijver met licht tot je beschikking hebt. In het kort: hoe werkt een fototoestel. Maar behalve je fototoestel, of dit nu een spiegelreflex of een mobieltje is, zijn er ook andere aspecten waarvoor je oog moet hebben. Want kleurcontrasten, compositie en perspectief bepalen mede wat de foto laat zien. Wat Marije betreft zijn de fotografieregels echter niet alles bepalend. Wat goed of fout is, bepaal je zelf.

Het portfolio van Marije Zuidweg is veelzijdig: fotografie in opdracht, bedrijfsfotografie, portretten, landschappen, natuur, architectuur en vrij werk. Dat vrije werk, waarin natuur een grote rol speelt (Nature=Art), is vaak verrassend door onderwerpkeuze en kadrering. Marije deed veel ervaring op bij Fotoclub Optika en is bezig op creatieve manieren haar vrije werk verder te ontwikkelen. Tijdens haar opleiding Creatieve Therapie (2014) koos ze bijvoorbeeld fototherapie binnen de beeldende therapie als specialisatie. Ze kwam tot het inzicht dat coachen haar erg goed ligt; vooral in combinatie met Miksang Fotografie.

Miksang Fotografie (goed oog) is contemplatieve fotografie. Marije omschreef het als een vorm van fotografie waarbij je je laat leiden door wat je met een open blik als een flits opmerkt in je omgeving. Zo’n waarnemingsflits verwondert je. Je oog en geest komen samen en je isoleert je ‘blikvanger’ van zijn omgeving. Er ontstaat een autonoom beeld. Pas dan ga je je camera pakken en de ‘blikvanger’ vastleggen. Bij Miksang staat perceptie voorop, terwijl het bij de reguliere fotografie gaat om het vastleggen van een vooraf bedacht concept van onderwerp, compositie en belichting.

Miksang is eigenlijk met de ogen open mediteren. Niet kijken naar iets, maar iets zonder waarde en normen met een frisse blik zien. Dat vraagt tijd en concentratie en dat kan een welkome tegenhanger zijn voor de enorme tijdsdruk in de huidige maatschappij. Een tijdsdruk die maakt dat je je vaak niet eens bewust bent van wat je ziet in je omgeving. Marije Zuidweg begeleidt wandelingen Miksang van twee uur voor groepen van 7 tot 10 personen.

 

28 september in museum de wieger in deurne 20.00 uur

Wilt u meer weten over uw icoon? Breng uw icoon mee!

Lezing over Iconen bij Kunstcafé

DEURNE – Donderdag 28 september verzorgt zuster Delian de Brouwer voor het Kunstcafé een lezing over en een demonstratie van het schilderen van iconen. Aanvang 20.00 uur in het Groot Atelier van Museum De Wieger aan de Oude Liesselseweg in Deurne. Toegang gratis.

Zuster Delian de Brouwer werd in 1968 lid van de congregatie Zusters van Liefde. Ze werkte als agoog in de sociale sector. Zo’n veertig jaar geleden ging zij zich verdiepen in iconen. Aanleiding daarvoor was dat haar medereligieuzen elkaar bij feestelijke gelegenheden wel eens iconen gaven. Zuster De Brouwer: “Ik had er eigenlijk helemaal niets mee. Maar van lieverlee werd ik nieuwsgierig naar de symbolische betekenis en de geschiedenis. Ik begon te zoeken naar het hart van de spiritualiteit van iconen in de breedste betekenis.” Ze studeerde facultatief de theologie van het oosters christendom aan de universiteit in Nijmegen en volgde vele jaren in binnen- en buitenland les in icoonschilderen. Haar werk was sinds 1993 op diverse tentoonstellingen te zien en sinds 2011 ook samen met dat van haar eigen leerlingen. Ze geeft lezingen en sinds 2004 ook cursussen icoonschilderen. Aanvankelijk in het klooster in Tilburg en momenteel in het atelier Nieuwenhof in Moergestel.

Centraal staan in haar cursussen zowel de techniek als de spiritualiteit vanuit de Russische traditie. Hoewel de traditie van icoonschilderen is vastgelegd in een canon, schildert zuster De Brouwer ook iconen naar eigen ontwerp. Zuster De Brouwer: “Elke icoon wordt geboren uit primaire grondstoffen als goud en natuurlijke pigmenten, waarbij je hand geleid wordt door je spiritualiteit. De religieuze traditie zorgt ervoor dat symbolen wereldwijd herkenbaar blijven.”